L’Associació d’Empreses Químiques de Tarragona va jugar un paper rellevant en el congrés European Conference 2024: On Plant&Process Safety que va organitzar l’EPSC (European Process Safety Centre) els dies 2 i 3 de desembre a la Fira de Barcelona.

L’EPSC (European Process Safety Center), és una associació de la màxima reputació al sector de la seguretat de processos químics, que treballa per millorar i divulgar les millors pràctiques i estàndards en aquest sector, a través de les seves activitats.

El congrés, el més rellevant de les seves característiques a escala europea, va acollir a més de 300 professionals. L’AEQT i les seves associades, àmpliament compromeses amb la seguretat, van donar suport a les activitats relacionades amb el congrés, participant en algunes ponències i facilitant la seva difusió.

Així, l’AEQT va comptar amb una àmplia representació d’uns 40 professionals de les empreses de l’associació i d’altres representants d’institucions del territori. Durant els dos dies de sessió s’han seguit i compartit les tendències i innovacions.

Ignacio Torres, president de la Comissió de Seguretat de l’AEQT i Supply Chain Director de Carburos Metálicos, en representació el sector, va realitzar una ponència on va destacar els aspectes més rellevants de la gestió de la seguretat en l’associació, emfatitzant el paper crític que la col·laboració i el factor humà juguen per assolir l’excel·lència en seguretat. En la seva presentació Torres va destacar el Sistema de Millora Continuada en Seguretat, un programa únic al món, consistent en un certificat d’Excel·lència en Seguretat amb la supervisió de Dekra, que valida el compliment per part de les empreses associades de l’AEQT d’uns estàndards més exigents dels normatius quant a seguretat i salut laboral, seguretat de processos, seguretat industrial, i security i gestió d’emergències.

Torres va explicar també el programa formatiu enfocat al factor humà que es desenvolupa en una instal·lació a escala industrial per avaluar i comprendre com influeix el factor humà en uns empleats ben formats i recolzats per tecnologia punta. A banda,  va parlar també de la formació de qualificació de persones AEQT-AEST, programa adreçat al personal de les empreses de serveis que treballen en les instal·lacions del sector químic i que estan centrades especialment en qüestions de seguretat. Finalment, i també en l’aspecte formatiu, el president de la Comissió de Seguretat de l’AEQT va valorar els cursos que s’han desenvolupat conjuntament amb la URV sobre seguretat de processos a disposició de tècnics en la matèria, tant interns com externs.

El congrés de l’EPSC va arrancar amb la presentació de Mariano Fernández, Repsol Occupational, process, security and emergency safety manager de Repsol, sobre el projecte formatiu Factor Humano Academy que Repsol desenvolupa al site de Tarragona. I, d’altra banda, Andrea Firenze, director general de Covestro va participar juntament amb Mariano Fernández a una taula rodona on es va debatre amb altres experts sobre la seguretat de processos.

EPSC, European Process Safety Centre, és una organització internacional sense ànim de lucre. Es va  fundar el 1992 i proporciona una xarxa activa perquè els membres treballin junts en la seguretat de processos.